måndag 18 mars 2024

Fel Gubbe

Det tur att jag har min kusins dotter som är bättre på att läsa gammal skrivstil för den Gustav Hjalmar Karlsson jag hittade på passagerarlistan för SS Oscar II var fel gubbe, han var född i Asarum medans våran Gustav Hjalmar var född i Tving. Det var ju bra att det uppdagades tidigt innan jag börjat leta vidare på fel gubbe. Så det är bara att börja om från början igen. Det är ju ett bevis på att man inte ska lita på vad andra har hittat utan att man behöver kolla upp om uppgifterna stämmer.  Hon har hittat en Gustav Hjalmar Karlsson som utvandrade till Kanada men har vi hittat rätt den här gången? För det är fel efternamn på hans pappa och han skulle till sin svåger! Frank Swansson. Det vet jag inte vem det är så där är det fler frågor än svar. Men skam den som ger sig. Det var många som hette Gustav Hjalmar Karlsson från Blekinge som emigrerade 1913.

Inga kommentarer: