fredag 15 januari 2016

Bluffar

nu är det dags igen med alla dessa som försöker komma åt våra inloggningsuppgifter med att påstå att att vi har fått eller gjort något fel. Jag förstår att många går på det, men de ska inte ta kontakt med dig via  facebook eller mejl och banken tar kontakt med oss via vår sida på internet om vi ha en sådan. Om man blir osäker det enklast är att ta kontakt med företaget direkt och inte via några länkar som bluffmakarna vill att vi ska klicka på. Sen har vi också Microsoft som ringer, någon säger att de kommer från Microsoft support. Microsoft support ringer aldrig upp, support är något som DU ringer. vi måste vara försiktiga därute i cyberspacen.

Vi måste skydda våra uppgifter det är många gånger hela vårt liv som ligger i dessa uppgifter. Om vi kunde tänka efter 1 gång till innan vi klickar på något, själv råkade jag öppna en länk som jag trodde kom från min dotter och det var en enkät som jag tyvärr svarade på och jösses vad jag fick mejl och telefonsamtal från försäljare.  Jag höll på att bli tokig det slutade med att jag numera knappt svarar på telefonsamtal från nummer jag inte känner igen. Idag kom ett sådant  på min mobiltelefon det var 010- nummer som tur var svarade jag och det kom från Försäkringskassan. Och det var ju bra att jag svarade. Jag vänta ju på besked om jag får sjukpengar för min sjukskrivning i december.

Inga kommentarer: