måndag 5 juni 2017

Släktmysterium

Ett mysterium som jag har i släkten är att min mormorsfarfar skulle vara zigenare men ingen i  släkten har romskt utseende. Så när jag blev äldre började jag fundera på detta. Men för några år sen satt jag och tittade på ett program om Auschwitz där en tysk man berättade om sitt liv han hade också suttit i Auschwitz men det som gjorde att jag satte mig rak upp i soffan och sa "så kan det ju vara". Vad han sa jo han sa sitt namn men sen sa han att han tillhörde ett resande folk men att tyskarna i gemen kallade även dem för zigenare. För gjorde tyskarna ingen skillnad mellan romer och resande så är det inte lätt att veta och mormor har ju i hela sitt liv hört att hennes farfar skulle vara en zigenare. Om vi får veta sanningen tror jag inte men det här kan ju vara en förklaring, vi kan ju kanske få svar om vi gör ett dna-prov, kanske! kanske! säkert är det ju inte. Men vill vi ha svar så är det en möjlighet.
Min mammas mormor och morfar
Marie och Justus Malkus

Inga kommentarer: