torsdag 22 juni 2017

sjukförsäkringar

Jag är glad att jag bor i Sverige med tanke på våra försäkringar som vi faktiskt har och som fungerar, det jag tänker på  är högkostnadskortet på apoteket, visserligen får jag för det mesta betala hela högkostnaden på en gång. Min reumatiska medicin är svindyr. Hade vi inte haft den försäkringen så hade jag aldrig haft råd med min medicin. Sen har vi ju på sjukvården ett högkostnadskort och går man många gånger har man till slut frikort. Det kan underlätta väldigt mycket för många av oss men inte alla och det vet jag. Sen kanske försäkringskassan inte fungerar som det var  tänkt. Jag har inte behövt använda det så ofta senast var i december 2015 och då fungerade det bra, jag fick  pengarna som jag skulle och det tyckte jag var skönt. Visst har jag också läst och hört om problem med försäkringskassan och tycker det är synd när vi känner att kassan inte jobbar för vår skull utan för att politikerna vill spara pengar på OSS som av olika anledningar har blivit sjukskrivna. För det är väl inte mening att vi måste skaffa privata sjukförsäkringar för att få den hjälp vi behöver. Jag tycker att 1 person som inte får den hjälp den ska från försäkringskassan är 1 person för mycket, visst det finns alltid några luras och får pengar som de inte är berättigade till, men ändå.

Inga kommentarer: