tisdag 26 juni 2018

Tågförseningar

Nu när jag är arbetslös sitter jag på morgonen och lyssnar på lokalradio och jag tror att det inte varit en morgon som det inte har kommit trafikinfo om störningar i tågtrafiken allt från förseningar, signalfel, elfel till bränder vid banvallen. Vad har hänt med den svenska tågtrafiken? Är det för många aktörer som ska sköta om tågen och banorna? Ibland undrar man hur är det i andra länder fungerar de bättra och om svaret är JA. Vad gör de för att det fungerar bättre hos dem? Hur kan Japan få igång sina tåg efter jordbävningen den 18 juni bara efter några timmar? Kan det vara att de har bara en aktör som har ansvaret och inte som i Sverige där det verkar vara en massa underentrepenörer.  Trafikverket är den som ansvarar för underhåll av vägar och järnvägen men verkar som om de inte ha koll på alla företag som ska jobba med banunderhållet. Vi ska kanske ta tillbaka att det är SJ och Banverket som har fullt ansvar för järnvägenoch tågtrafiken. Men något måste ju göras för att vi ska få fler att våga ta tåget, vi måste ju vara säkra på att vi kommer dit vi ska i tid. Min man har råkat ut för detta, han skulle till Stockholm för lunch och möte men tåget var försenat så han missade lunchen. Kom i tid till mötet men fick ta en glass på språng för att överhuvudtaget ha något i magen innan mötet. Så numera när han ska upp till Stockholm så är det buss som gäller. Så vad ska vi göra för att tågen ska gå som de ska och komma i tid? Jag har inte svar på den frågan mer än att vi måste göra något åt saken, kanske titta på de länder där det fungerar för att lära oss hur vi ska förändra vårt sätt att sköta tågbanorna och tågtrafiken.




Inga kommentarer: