tisdag 9 augusti 2016

smultonställe!

Varför säger man smultronställe om en favoritplats man tycker om och gärna kommer tillbaka ofta. Det har jag undrat på en stund nu för vi säger ju så om många platser. Enligt wikipedia är det ett uttryck från början av 1900-talet. Och då om ett ställe som inte är så känt eller lätt att hitta till, men som man tycker om eller kan må bra på eller koppla av på. Men numera tycker jag att vi använder det inte ofta det viset för många av mina smultronställen är både lätta hitta till och är ganska kända.  Jag har många smultronställen som jag gärna kommer tillbaka till, ibland varje år. Som vissa stopp vi har när vi är ute med båten, det finns ställen som vi Bara måste stanna till på under vår båtsemester. Ett sådant ställe är V Stendörren dit kan man komma med bil eller båt. Och det är väldigt skönt om det är så att vi inte kunnat komma dit med båten kan vi alltid ta bilen ut och vandra en stund. Många kommer dit för att sola och bada det finns många ställen som man kan bada ifrån. Vi kommer ut lång ut i Nyköpings skärgård även utan båt. det finns broar som förbinder öarna.



Inga kommentarer: