tisdag 10 maj 2016

Behjärtansvärt ändamål!

På den tiden då det inte fanns nummerpresentatör och internet var i sin linda, hände det ofta att välgörenhetsorganisationer ringde och "tiggde" pengar jag tror det var 150:- och då fick man brevmärken och det blev ju många märken till slut för så mycket brev skrev jag inte. En gång så sa jag att jag inte kunde hjälpa och då kom det "att det går till behjärtansvärt ändamål"  Jag svarade att allt är behjärtansvärt och det beror ju bara på vart ditt hjärta finns och jag kan inte hjälpa alla. Oftast så ringde de mot slutet av året och det skulle betalas i november men då kommer ju den för mig dyraste månaden med köpa av julmat, presenter och så julklappar. skulle jag sagt ja till alla som då ringde skulle mer än halva min lön gå åt. Jag hjälper så mycket jag klarar av och på mitt sätt jag vill inte känna skuld för att jag inte klarar av att hjälpa fler. De slutade ringa efter några år som jag sagt nej för vi hade då börjat att bygga ut vårt hus och alla våra pengar vi kunde undvara gick till få vårt hus klart.


Men visst skänker jag pengar till välgörenhet, köper majblomma naturligtvis när jag hittar dem för det har ju hänt att jag inte fått tag i någon blomma men i år hade vi tur en kusin till våra barn sålde så då kunde vi köpa, jag stoppar pengar i insamlingsbössor. Jag köper även rosa bandet varje år och vid den tiden svämmar det över med produkter som stödjer rosa bandet så då när jag handlar till exempel sallad så tar jag ju den som stödjer rosa bandet och det finns mjölk också med mera, jag ska ju ha det så varför inte ta det som kan bidra till forskning. Det är bara hoppas att de gör som de säger nämligen skänker pengar. Det finns även kampanjer för childhood med flera. Jag gör samma sak där.

Inga kommentarer: