torsdag 5 maj 2016

Optimist eller pessimist

Varför måste man vara optimist eller pessimist? Kan man inte var både ock jag tror att vi är många som är det. Har läst boken "den lycklige pessimisten" av Jan Bylund och Mattias Lundberg och oj vad jag kände igen mig i mycket som de skrev om. För handen på hjärtat visst är vi lite till mans lite pessimister. För nog har vi planerat resor och tagit vissa saker i beredskap ifall det skulle hända eller är ni optimister och tror att allt går som ni planerat. För vilken besvikelse det måste vara om det går snett av olika anledningar. För vi kan inte rå över allt det är så många faktorer som spelar in. Jag har många reservplaner känns det som ifall att något skulle hända och visst har vi förbandslåda med oss i bilen, båten för ifall att vi gör oss illa. Inte för att jag hoppas på det men den är bra att ha ifall att! Och jag tror att det är så med många, så varför är det så negativt att vara pessimist? Tror att det är bra med en pessimist som säger "nä vänta kan det där vara bra" eller "tänk över den saken en gång till så du inte gör dig illa".

Det här hände oss en sommar vi blev påseglade och fick snabbt ändra alla våra semesterplaner för det här hade INTE vi planerat. 

Inga kommentarer: