onsdag 1 juni 2016

Jag måste

Jag måste är ett uttryck som jag skulle vilja ha bort. För jag tycker att det blir ett ok ett tungt ok att bära. För varför säger vi, jag måste städa, jag måste åka och handla, jag måste sätta mig och sy måste sy! det känns som ett tvång och inte något jag tycker är roligt. För varje nytt måste blir oket tyngre och tyngre till slut så står man inte upp utan ligger platt ner på marken och orkar inte något alls. För visst kan man säga det på ett annat sätt som inte ge en känslan av skuld när man inte orkar. Visst låter det bättre om jag säger att jag behöver städa, det skulle vara bra om jag kom ner och handla mat osv. Och visst låter det trevligare att säga det behövs rensas i rabatterna istället för att jag måste rensa ogräs. Så jag försöker använda orden vill, behöver, skulle vara bra om. Men det är inte lätt. Finns andra bra ord att använda istället för måste?







Inga kommentarer: