söndag 20 mars 2022

Fibromyalgi del 2

Vad kan JAG göra för att minska på smärtan? Acceptens behöver lära mig se skillnad på det som går att förändra och som inte går. 

Jag använder att "bygga en stege" och menas att jag ska se det som jag orkar och klarar av, inte fokusera på det jag inte klarar av längre eller just då. Till exempel när jag har en dålig dag är ju en pinne bara att orka stiga upp, en pinne att jag fick i mig frukost osv. Se ljuspunkterna i min tillvaro. Göra saker som jag tycker är roligt. 

Lågintensiv motion så som t ex promenader, simning, vattengympa, qigong och yoga. Meditation är också ett sätt att minska på smärtan. Trädgårdsarbete är både en motion och meditation för mig men samtidigt behöver jag se till att inte göra för mycket eller för länge. Ni vet PAUSER.

Stresshantering behöver lära mig att inte stressa. Inte känna skuld när jag säger nej till saker som är roliga för just då orkar jag inte. Lära mig att planera bättre! Förbereda mig när det är något som jag ska göra och som jag vet tar energi. 

Medicinering: jag har antidepressiva tabletter som minskar värken för mig men tar inte bort allt. Brufen retard vid behov och till natten.

Att ta pauser, inte hålla på för länge med olika saker (svårt mycket svårt), inte överanstränga mig. Jag har börjat igen att skriva en smärtdagbok, Där skriver jag upp hur jag har sovit, hur smärtan var på morgonen, hur vädret är den dagen, lufttrycket, vad jag gjort den dagen, hur smärtan är på kvällen. Allt för att jag  ska  se och hitta mönster i min smärta för att kunna förebygga eller förhindra att värken blir värre. 



Saker som jag inte vill höra från människor när jag ”råkar säga”att jag har ont eller inte orkar.

Ryck upp dig.

Sluta gnälla.

Man måste kämpa lite mer.

Det finns de som har det värre än du har det.

Allt sitter i huvudet, sluta tänk på det. 


Dem kommentarerna gör inte att min smärta försvinner inte heller jag må bättre av att höra det. Snarare så blir jag både arg och ledsen. Jag försöker skaka av mig det. Men det är svårt när jag mår dåligt. Det är en anledning till att jag påminner mig att "bygga en stege". Jag menar inte att gnälla, jag försöker bara säga att idag är det inte en bra dag. Förvarning om att mitt humör kan snabbt bli sämre, för att jag inte orkar med saker och ting. Att jag är lättirriterad. Och ja det sitter i huvudet, det är ju för fan där smärtcentralen sitter och det är ju den som är orsaken till allt, utan en fungerade hjärna så fungerar inte kroppen som den ska. Kämpat det jag gjort i många år. Och jag kämpar fortfarande.




Inga kommentarer: