onsdag 2 mars 2022

Ukraina #stopthatwar

Ser med mycket oro på vad som händer i Ukraina nu, jag frågar mig varför det sker, varför Ryssland har börjat ett krig i ett självständigt land och om de kommer gå vidare. Vill Putin ha tillbaka Sovjetunionen? Vilka står då på tur? Kommer han vilja ta andra länder? Finland? Sverige? Tankarna mal hos mig. 


Men vi får hoppas att konflikten löser sig snabbt och utan alltför många människoliv går till spillo. Vad kan vi göra för Ukraina, samla pengar för nödhjälp? Men även för oss själva ska man börja bunkra mat och annat förbereda oss för en konflikt i vårt land . Finns det något annat som vi behöver göra, tänka på? Ha en evakueringsväska packad med viktiga papper i? Jag vet inte men jag trodde inte att vi skulle uppleva ett krig till i Europa. 


MSBs folder om "När krisen eller kriget kommer" kan man läsa här om man nu har tappat bort foldern som kom för något år sen. https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf 


Nu är det viktigt att vi källgranskar så vi inte sprider falsk information eller rysk propaganda. Har sett på Facebook att vi inte ska berätta eller ta bilder på vart vår arme finns, vi kanske ska ta uppmaningen som fanns under 2:a världskriget "En svensk tiger". För vår egen säkerhet och vårt lands säkerhet. 









Inga kommentarer: