måndag 22 februari 2016

Försvunnen

Min farfar hade en bror som hette Gustaf Hjalmar Karlsson och enligt familjen flyttade han till Amerika för att aldrig höra av sig hem igen. Hittade i församlingsboken Nättraby A IIa:5 bild 2670/sid 863 att han flyttat till Norra Amerika den 14 april 1913. En helg hade Ancestry gratis sökning i alla deras "böcker" gissa vad jag gjorde den helgen. Jag letade i alla passagerarlistor men jag hittade inte honom, så min undran är ju kom han till Amerika via Elis Island stannade han i USA eller fortsatte han till Kanada!? Om man emigrerade till Kanada åkte man en annan väg? Eller jobbade han sig över och vart hittar jag i så fall listor över besättningar! Jag är självlärd när det gäller släktforskning det jag kan har jag läst på nätet, i böcker och sett på videor. Jag är med i en facebookgrupp som heter släktforskning för noviser och där skulle jag kunna lägga ut en förfrågan om hjälp. Men är lite envis vill kunna själv, för glädjen när man har löst ett problem är obeskrivlig. Just nu ligger den jakten nere måste hitta nya infallsvinklar hur jag går vidare. Nån gång ska jag väl hitta honom, han kan ju ha bytt namn och vad kan man kalla sig i så fall om man är döpt till Hjalmar Gustaf! Det får jag kanske söka och se vad som är relevant.

Inga kommentarer: