söndag 7 februari 2016

Nya kusiner

Bland det första jag upptäckte när jag började släktforska var att min farfar varit gift en gång tidigare och att hans första hustru dog i sviter efter andra barnets födelse. Barnen hette Maja och Agnes. Min faster Viola Svensson hade kontakt med äldsta systern Maja och hennes dotter Anita och jag fick namn och även telefonnummer till henne. Men tänk jag hittade henne på facebook och tog kontakt där och hon svarade. Även där hade jag tur för Agnes svärson släktforskar och han hade gett Anita det han hade hittat på hennes släkt och dom papperna fick jag av Anita ihop med uppgifter om hennes familj framåt i tiden. Det gjorde mig lycklig för det är många uppgifter jag nu har fått. Nu ska jag bara ta mig tid att kolla upp alla uppgifter och sen föra in dem i släktträdet, man ska ju helst kolla upp sånt det är så lätt att fel slinker in. Jag har mitt släktträd på MyHeritage som jag försöker uppdatera men som vanligt ställer min sjukdom till det för mig, orken tryter.
 Undrar ibland varför farfar inte fick ta hand om sina flickor för de blev uppväxta hos sin mormor och morfar. Kan det varit min farmor som sa stopp eller var det så att pappan inte fick det av samhället. Undras om jag kan hitta svaren nånstans bland kyrkoböckerna och i vilka iså fall.

Inga kommentarer: