onsdag 16 mars 2016

Svealands regionen

Nu är det bestämt hur regionsindelningen ska vara, gigantiska och jag undrar om det är så bra med så stora regioner. För hur blir det men den lilla människan i detta stora kommer vi bort? Sen har jag sett att i denna del av Sverige finns det sjukhus som Inte har akutmottagning kommer Södermanland att bli av med några och blir det då bara Mälarsjukhuset som ska ha akutmottagning, kommer den att klara av en ökad belastning när patienter från Kullbergska och Nyköpings lasarett ska ta sig till Eskilstuna. Eller kommer det att finnas vårdcentraler som ska ta akutvården på nätter i vår del av regionen? Jag undra hur det är i Dalarna som har bara två sjukhus där det finns akutmottagningar. Detsamma gäller Gävleborgs län. För vi har 1 1/2 - 2 timmar upp till Eskilstuna det är ju inte motorväg mellan Nyköping och Eskilstuna med andra ord vi har närmare till Vrinnevisjukhuset i Norrköping det tar ca 45 minuter ner. Jag vet att i Borås har de en akutvårdcentral mitt i city för att avlasta akutmottagningen uppe på sjukhuset. Det är ju en bra idé men kommer det att finnas här.

Inga kommentarer: